joi, 26 mai 2016

Reconversia unui proiect obișnuit de facultate


Perioada sesiunii cuprinde anumite aspecte inedite. Frumusețea ei constă uneori în faptul că proiectele încep și se termină în ultima noapte, deși au fost anunțate cu săptămâni bune în urmă. În fața unei situații asemănătoare eram pus seara trecută, când aveam termen până a doua zi să inventez un proiect în legătură cu planificarea spațială din Europa. Tema era deja aleasă, luasem în studiu cazul Belgiei, deja devenită o mai veche obsesie de-a mea, pentru că mă gândisem că aș putea scrie cu plăcere despre subiect la orice oră din zi sau noapte. Acest lucru nu avea să se întâmple însă, pentru că imediat după ce scriam titlul, mă simțeam cuprins de o lipsă totală de inspirație și idei, moment pe care îl experimentăm cu toții în viață, măcar în timpul unui examen la care nu ne pregătim suficient. Văzând pagina albă înaintea mea, devenise mult mai atractivă ideea amânării proiectului. Pentru asta se părea că nu îmi lipsește inspirația, mi se afișau limpede scenarii în care puteam purta cu cineva o conversație, ori să vizionez un film sau să ies puțin afară, la aer, în răcoarea nopții. Până și îndeletniciri privitoare la curățenia din casă, dacă ar fi existat în acel moment, nu ar mai fi părut la fel de anevoioase ca de obicei. Mă întrebam dacă se manifestă acea atitudine de respingere, cumva naturală, a omului pentru munca programată, pe care nu ar face-o dacă nu ar avea un ordin, ori de vină să fi fost decizia de a lăsa proiectul în ajunul predării sale, atunci când timpul pare că se comprimă. Am decis totuși că orice tentativă de mă răzvrăti trebuie înăbușită, căci e important să acționezi profesionist și în astfel de momente. Și am început să scriu, nu fără greutate și până la urmă, reușeam să îl închei cu succes după mai bine de două ceasuri.

Lucrarea a fost inclusă în articolul de astăzi, fiind motivată de entuziasmul pe care l-am avut după realizarea ei. Nu este chiar o capodoperă, însă este scris în condiții dificile, influența internetului a fost foarte redusă, majoritatea fotografiilor îmi aparțin, de la fața locului. Există și anumite doze de subiectivism, în care este posibil să fi divagat un pic de la cerințe. Se va vedea probabil la notă, în cazul în care doamna profesoară va considera că am luat-o mai mult sau mai puțin pe arătură. Am numit proiectul o reconversie, un termen des utilizat în facultatea noastră, folosit cu precădere pentru spațiile industriale vechi. Pentru că a fost ceva la care nu mă gândisem în niciun moment, să transform un proiect pentru facultate în scriere pe această pagină, care mă ajută destul de mult acum, dat fiind această perioadă în care timpul nu prea îmi mai permite să mențin frecvența postărilor. În fine, puteți urmări mai jos ce am scris, cât și imaginile ce ar putea atrage mai mult. Totul a fost păstrat în forma inițială. Veți vedea că prima pagină începe ușor ezitant, aduce puțin cu limbajul din referatele de la liceu, aspect pe care nu l-am ascuns, întrucât înfățișează foarte bine greutățile pe care le întâmpinam la început. Pe parcurs, reușesc să îmi reintru în fire și să redau în nuanțe mai academice, zic eu.






Planificarea spațială în Belgia

Belgia este o țară ce se află în partea de vest a Europei, având ieșire la Marea Nordului. Pe teritoriul de dimensiuni reduse al acestui stat, există o mare diversitate în ceea ce privește etniile și orientările religioase. În mod oficial, în Belgia există trei comunități lingvistice distincte, partea vorbitoare de franceză, în sud, partea flamandă, în nord, dar și comunitatea germană, concentrată într-o fâșie în partea de est a țării, în apropierea graniței cu Germania.


Din punct de vedere administrativ, statul se împarte tot în trei regiuni diferite. Prima dintre acestea este provincia Flandra, care ocupă jumătatea nordică a țării. Cea de-a doua este reprezentată de Valonia, care continuă spre partea sudică, până la granița cu Franța. Un statut special îl are cea de-a treia regiune, fiind vorba despre regiunea capitalei Bruxelles, oraș cosmopolit, în care se îmbină influențele valone cu cele flamande și nu numai.


Ca una dintre țările membre fondatoare ale Uniunii Europene, Belgia acordă o mare importanță domeniului planificării spațiale. Acest lucru necesită strategii și măsuri dintre cele mai eficiente, procesul fiind oarecum îngreunat de unele disparități la nivelul teritoriului, cât și de o structură a populației mozaicată.

Principala preocupare la nivelul autorităților naționale o reprezintă raportul dintre cele două mari regiuni ale țării. În primul rând, Flandra este regiunea dinamică, ce găzduiește ramurile moderne ale industriei și care aduce cea mai mare contribuție la nivelul PIB-ului Belgiei. Calitatea vieții din această provincie este printre cele mai ridicate din Europa, existând o puternică reprezentare în cadrul clasei de mijloc, disparitățile la nivel local fiind aproape inexistente. Flandra se remarcă și prin turism, cuprinzând orașe medievale, ce atrag din punct de vedere cultural și primesc anual un număr mare de vizitatori, precum Anvers, Brugge sau Gent.
Anvers, statuia lui Rubens și Catedrala
Piața Centrală din Anvers

Brugge

 De cealaltă parte, regiunea Valonia, vorbitoare de limbă franceză, oferă alte tipuri de peisaje și aspecte de viață, fiind o zonă puternic afectată din cauza declinului industrial, ca orice regiune care s-a bazat în trecut pe ramuri ale industriei grele, precum siderurgia.

Unități industriale din Valonia, zona orașului Tubize

În acest sens, autoritățile belgiene iau măsuri de revitalizare a acestei zone, cu scopul de a reduce decalajul existent între nivelul de dezvoltare economică din Valonia cu cel din Flandra. Unele statistici socotesc că anumite zone paupere ale acestei regiuni pot fi comparabile cu situații din Europa Centrală și de Est, în care există locuitori care trăiesc la limita unui trai decent. Este o zonă asemănătoare ca profil cu partea de nord a Franței, cu regiunile Alsacia și Lorena, cândva mari arii de extracție a resurselor naturale și centre siderurgice, care au fost nevoite să își schimbe strategiile, în vederea unor măsuri de reconversie.

Belgia oferă anumite exemple pozitive în revitalizarea zonelor defavorizate, cu industrie decăzută. Charleroi, oraș aflat cam la 30 km sud de Bruxelles, ce are și un aeroport care deservește capitala Belgiei, se află într-o situație asemănătoare. De câțiva ani, s-a propus o reconversie inedită, într-un spațiu în care lipsesc cu desăvârșire elemente care să atragă turiștii, pentru vizitarea unor obiective. Are acel aspect de vechi oraș industrial, fără monumente medievale și al cărui peisaj este dominat de fabrici și unități industriale. S-a decis că ar fi fost nepotrivit să se distrugă toate aceste obiective industriale și au reușit să găsească o metodă prin care să valorifice patrimoniul de acest tip. Astfel, au început să se organizeze tururi în jurul acestor întreprinderi, prin care oamenii pot afla despre istoria industriei din aceste locuri, despre procesul de producție, prelucrarea materiilor prime, în încercarea de a profita de pe urma unui turism de tip inestetic, dacă se poate numi așa.
Peisaj din orașul Charleroi

Din punct de vedere al formei de guvernare după care se ghidează autoritățile belgiene în privința planificării spațiale, identificăm o abordare de tip federal, cu putere partajată între centru și regiuni, asemănătoare cu situațiile din Germania sau Austria, dar în care fiecare regiune are un grad mai mare de libertate, chiar o autonomie totală în unele cazuri ale dezvoltării spațiale.

Belgia este un stat ce resimte din plin influența teritoriilor cu care se învecinează și întâlnim atât preocupări ce țin de planificarea economică, precum în Franța, dar și unele măsuri care țin de utilizarea eficientă a terenurilor. Țara de la nord, Olanda, recunoscută pentru modul în care își gestionează suprafețele limitate, are preocupări care sunt vizate pe termen lung, în vederea luării unor măsuri pentru reducerea gradului de vulnerabilitate în contextul încălzirii globale, ce ar putea conduce la creșterea nivelului mărilor și oceanelor. Și în Belgia, la o scară mai mică, au fost amenajate poldere, terenuri recuperate de sub apele mării. Există, de asemenea, programe bine structurale în ceea ce privește gestiunea zonelor costiere, de mare importanță pentru autorități, din pricina celor menționate mai sus, anume riscurile la care este expusă și Belgia în cazul unei asemenea catastrofe. S-a mai dezvoltat și un program care este focalizat pe planificarea spațială a zonelor marine din apele continentale ale Belgiei, ce vizează exploatarea conform principiilor dezvoltării durabile, în tot ceea ce privește pescuitul, extracția de resurse sau amenajarea sistemelor de producere a energiei de tip eolian.
Polder din Belgia, râul Yser

Un domeniu care s-a dovedit a fi succes pe teritoriul Belgiei este cel legat de rețeaua de transporturi. Indiferent de nivelul de dezvoltare diferit la nivelul țării, atât în Flandra, cât și în Valonia, rețeaua de autostrăzi este foarte bine reprezentată, având printre cele mai mari densități din Europa. Gradul de urbanizare al Belgiei este cel mai ridicat de pe continent, ajungând în prezent până la 98%. De asemenea, rețeaua feroviară este bine organizată, iar Belgia are o bună deschidere spre celelalte țări din acest punct de vedere, întrucât Bruxelles și Anvers se numără printre stațiile în care opresc trenurile franceze de mare viteză, Eurostar și Thalys.


Trenul Thalys, în gara din Anvers

O ultimă problematică are în vedere situația din capitala țării, Bruxelles, regiune cu statut special. Reprezintă un spațiu al contrastelor, în care se resimte un amestec flamand și francofon, însoțit de multe alte nuanțe oferite de prezența unei structuri etnice diversificate.

Printre interesele majore ale orașului Bruxelles, se numără dezvoltarea rețelei de transport, care și în prezent se află la stadii foarte bune, metroul având o acoperire corespunzătoare la nivelul întregului oraș. Mijlocul de transport este foarte rapid, iar legăturile dintre stații au fost de la început bine planificate. De exemplu, dacă ne imaginăm situația din București, cu trecerea de la Piața Unirii 1 spre Unirii 2, cu timpul care se pierde și aglomerația care se crează, la Bruxelles se evită acest inconvenient, astfel încât pentru schimbarea sensului de mers, se ia trenul de legătură de pe același peron. În momentul în care se coboară dintr-un tren, legătura este așteptată la linia învecinată. De asemenea, transportul intermodal este bine dezvoltat. Între liniile de metrou și stațiile de autobuz există multe corelații, cât și între gări și linii de autobuz sau metrou. Cei care vin din afara orașului și muncesc în zona centrală, adoptă un model asemănător Vienei, în care se deplasează cu autoturismele până la periferia orașului, de acolo urmând să ajungă până la destinație prin intermediul mijloacelor de transport în comun.

Există preocupări importante și pentru reglementările în autorizațiile de construcții, în special pentru zonele nou construite, care includ și proiecte de viitor, ce cuprind concepte de dezvoltare a unor orașe inteligente și din domeniul protecției mediului și reducerea sau eliminarea riscurilor pe care le provoacă fenomenul încălzirii globale.

Pe parcursul observațiilor de pe teren din capitala Bruxelles, s-au putut semnala și anumite preocupări ce țin de amenajare și de design urban. Belgienii sunt, în general, pasionați de artă și oameni din această țară s-au numărat printre inventatorii unor personaje din desenele animate. De mai mulți ani, în Bruxelles, pe fațadele unor clădiri au început să fie reprezentate scene artistice, în mare parte amuzante, cu scopul de a reduce monotonia indusă de pereții goi ai acestor clădiri și de a atrage din punct de vedere estetic.
Scenă din desenele animate, reprezentată pe o clădire din Bruxelles

Există și aspecte negative în legătură cu orașul Bruxelles, cumva aflate în contrast cu sentimentul provocat de imaginile vesele de pe clădirile din oraș. Planificarea din acest oraș și-a arătat anumite stângăcii în momentul în care nu doar capitala Belgiei, dar și cea a Europei, cum este denumită de multe ori, a fost lovită de atentatele teroriste. Au existat păreri care au atribuit această vină politicii tolerante pe care le are statul belgian și care, de altfel, le-a avut de-a lungul timpului asupra imigranților, care a devenit deja o tradiție. În trecut, Belgia era locul în care își găseau refugiu și înțelegere grupurile de evrei persecutați și izgoniți de pe teritoriul Spaniei, de către Inchiziție. Iar efectele se manifestă acum și în sens pozitiv, dat fiind exemplul orașului Anvers, devenit cel mai mare centru al lumii în care se prelucrează diamantele, industrie în care aceștia au pus bazele și monopolizează în continuare acest tip de comerț. Astăzi însă, Belgia, prin cazul orașului Bruxelles, a devenit notorie prin prezența unei comunități numeroase de etnici musulmani, care s-au concentrat la periferia orașului, în interiorul cartierului Molenbeek, care a devenit foarte mediatizat și despre care unii oameni din presă consideră că există o strânsă legătură între existența sa și acțiunile teroriste ce sunt puse la cale în Europa.

Mai jos, se oferă și alte imagini cu atracțiile principale din Bruxelles, ce reprezintă motive pentru care orașul ar putea beneficia în continuare de vizitatori, în ciuda evenimentelor de tristă amintire ce s-au desfășurat pe data de 22 martie 2016.

Grand Place - Bruxelles
Atomium

Manneken Pis



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu