Am
apreciat întotdeauna abordarea scriitorului francez Stendhal (1783-1842), ce
are darul de a captiva cititorul pe tot parcursul narațiunii. Sunt mai degrabă
un adept al relatării la persoana I, însă mărturisesc că una dintre primele
mele pasiuni în materie de literatură a venit din partea lui Stendhal, în timp
ce lecturam romanul “Roșu și negru” cu câțiva ani în urmă. Stilul
autorului este direct, preferă să nu se aventureze în detalii de prisos, se
întâmplă deseori să treacă ani de zile în câteva pagini, iar unele personaje
își fac brusc apariția. Ceea ce surprinde la Stendhal este maniera în care
expune trăirile personajelor, capabile de o introspecție amănunțită, în ciuda
faptului că discutăm de vremuri timpurii, de la începutul secolului al XIX-lea.
În acest sens, îl consider un revoluționar al genului, care a depășit condiția
mijloacelor de care dispunea. Fără îndoială, Julien Sorel, protagonistul
romanului menționat, introdus în motivul drumului inițiatic, trezește interes și
în rândul tinerilor din zilele noastre. Despre Roșu și Negru probabil că voi
discuta cu altă ocazie, pentru că astăzi am decis să analizez celălalt roman
celebru al său, Mănăstirea din Parma, pe care îl văd de o complexitate mai mare,
l-am citit mai recent și cuprinde un amănunt ce a reușit să mă pună mult pe
gânduri.
Romanul
este structurat în două volume și acțiunea este concentrată în jurul
personajului Fabrizio del Dongo, un tânăr de origine nobilă, care trăiește în
Italia. Voi trece rapid peste evenimente, așa cum obișnuiește și Stendhal, de
la primii ani din viață ai lui Fabrizio, în castelul tatălui său de pe malul
lacului Como și până la decizia de a merge să lupte pentru Napoleon la
Waterloo, unde parcurge un drum inițiatic, trăiește momente neplăcute și se va
întreba mereu dacă el chiar a luptat într-o bătălie adevărată. Întors în
Italia, este luat sub aripa protectoare a mătușii sale, ducesa de Sanseverina,
care îl va trimite apoi să studieze timp de trei ani teologia, la Napoli.
Revine după această perioadă la Parma, de aici începând cea mai interesantă
parte din acțiune, care de altfel a fost inclusă în ecranizarea din 1948 a
romanului. Fire nestatornică, va avea mult de suferit din pricina ușurinței cu
care se implică în aventuri amoroase, fiind provocat de către un actor gelos,
pe care Fabrizio îl ucide. În urma acestei crime, cât și a împrejurărilor
politice nefavorabile, tânărul va fi condamnat la 12 ani de închisoare.
De
aici ia naștere un episod inedit, unic probabil în istoria literaturii.
Închisoarea, marea temere a lui Fabrizio, care îi dăduse fiori după ce a fost
închis în Franța și convins că destinul îl va readuce într-o zi în această situație , nu i se
înfățișează în acest fel, despre care și el exclamă: “Cum, asta să fie închisoarea? Așa să arate locul de care m-am temut atâta?” Toată această impresie se datora
fiicei directorului închisorii, Clelia Conti, de care el se va îndrăgosti.
Ajuns
în turnul Farnese al închisorii, Fabrizio urma să stea într-o cameră ce avea
vedere spre locul în care fata inocentă și singuratică obișnuia să își petreacă
timpul, alături de păsările sale. Încep să îl încerce noi sentimente, pe care
nu le mai trăise până atunci, în prezența altor femei. Să fii fost oare din
pricina libertății de care era privat? În multe cazuri, influențați de ideea că
am putea pierde ceea ce am avut, noi oamenii ajungem să apreciem unele lucruri
tocmai în ceasul în care acestea devin amenințate cu dispariția. Pe eroul nostru
îl așteptau mulți ani în temniță, ea fiind singura prezență feminină din viața
sa, care îl face să privească cu speranță lunga perioadă de detenție. Un prim
necaz de care se lovește vine în momentul în care află că fereastra sa cu
zăbrele va fi acoperită de niște scânduri de lemn, încât deținuții să aibă
priveliște doar asupra cerului. Pentru el, nu contează decât să privească acea
ființă care îl încântă și va reuși să își concentreze toată atenția și să
folosească tot ce are la dispoziție în acest scop. Astfel, folosește un obiect
ascuțit improvizat, mai precis o cruce metalică, pentru a ciopli în lemn, până
când găsește un spațiu din care să o privească pe Clelia și să îi transmită
semnale. Ulterior, va izbuti să scoată una din scânduri, pe care o putea pune
la loc în cazul în care ar fi fost observat de cineva.
Sentimentele
fetei sunt reciproce, îndrăgostindu-se la rândul ei de tânăr. Comunicarea lor
întâmpină numeroase restricții și limitări. La început, se ajută de limbajul
semnelor sau comunică prin intermediul unui alfabet primitiv, unde mai punem la
socoteală și faptul că Fabrizio scria cu ceea ce apuca, utilizând des un
cărbune cu care își trecea fiecare literă în palmă. Fabrizio se împrietenește
cu temnicerul, Grillo, care îl ajută în numeroase rânduri, iar Clelia izbutește
chiar și să îi trimită scrisori, cu îngăduința acestuia. Ei reușesc după câteva
luni să se întâlnească față în față, în secret, în biserică, fiind o scenă
deosebită din roman.
Scena întâlnirii dintre Fabrizio și Clelia
Fata
se va afla în plin proces de maturizare în timpul acestei legături cu Fabrizio,
fiind cea care îi salvează viața (în acea închisoare se obișnuia să se
otrăvească mâncarea deținuților, iar ea îl avertizează în scrisori, iar la un
moment dat sosește în celula sa chiar înainte ca Fabrizio să guste din cina
fatală) și pune la cale evadarea acestuia, în complicitate cu ducesa de
Sanseverina, îngăduind chiar să i se administreze tatălui o doză de laudanum,
otravă ce era la un pas să îi aducă moartea, pentru a-l scăpa pe Fabrizio de
temniță. Simțindu-se vinovată de ce a făcut, că și-a trădat tatăl, Clelia ia o
hotărâre în biserică, în fața Sfiintei Fecioare, spunând că dacă persoana iubită,
Fabrizio, va rămâne în viață după tentativa de evadare, care era foarte
periculoasă, prin escaladarea unui turn înalt de zeci de metri, ea jura că nu
îl va mai vedea niciodată.
Fabrizio
va reuși să evadeze, însă se va alege cu multe răni, care necesitau refacere.
Își va petrece următoarele săptămâni la Grianta, pe malul lacului Como, alături
de mătușa sa. În tot acest cadru idilic, care îi trezea bucurie în suflet
cândva, el simte un regret și duce dorul zilelor în care se afla în turnul
închisorii, lângă fereastra de unde își putea privi iubita. Vestea tristă de
care știa cu câteva zile înainte de evadare, era aceea că fata urma să se
mărite cu marchizul Crescenzi, după voia tatălui său, care o amenințase că o
trimite la mănăstire dacă refuză căsătoria. Fabrizio o va găsi la întoarcerea
sa la Parma pe Clelia drept doamna Crescenzi.
Tânărul nu o poate da uitării, ea la
rândul ei îi spune într-o scrisoare că încă îl iubește, dar îi explică și
despre jurământul care nu mai făcea posibilă iubirea lor. Aflat într-o stare de
tristețe, Fabrizio se hotărăște să ia calea preoției, devenind arhiepiscop la
Parma, doar cu gândul că ar putea să primească într-o zi vizita Cleliei. El are
parte de un mare succes, impresionându-și enoriașii până la lacrimi în timpul
predicilor. După multe încercări, după mai bine de paisprezece luni, dorința sa
se împlinește, iar Clelia apare într-o seară la slujbă, ascultându-l. Fata îi
va ceda, găsind o modalitate de a înșela jurământul pe care și-l luase,
primindu-l pe Fabrizio doar noaptea, când nu era lumină în cameră: “Am jurat Sfintei Fecioare, așa cum știi, să nu te mai văd niciodată; de
aceea te primesc în bezna asta. Țin să știi că, dacă vreodată mă vei sili să te
privesc în lumină, totul ar fi sfârșit între noi”.
Fără îndoială, încălcarea
promisiunii se va număra printre motivele care au determinat cursul
întâmplărilor ce au urmat. Finalul este abrupt, tragic, specific curentului
realist adoptat de Stendhal, care se opune romantismului. Cum în „Roșu și Negru”, acțiunea se sfârșește
dureros, cu Julien condamnat la ghilotină și cu scena din sfârșit, când Mathilde
îi va purta capul, la fel și aici autorul nu se va arăta indulgent în deciderea
destinelor personajelor sale. În ultimele patru pagini, se petrec trei ani și
se pierd două vieți, urmând și a treia. Fabrizio, după ce a trăit trei ani de
fericire deplină alături de Clelia, care au dus și la nașterea unui copil,
întreținut de către marchizul Crescenzi, se arată nefericit și cu sufletul
chinuit din pricina jurământului acesteia, cât și din cauză că fiul său,
Sandrino, nu îl va cunoaște vreodată ca pe adevăratul lui tată. El nu își mai
poate ține în frâu firea capricioasă, în timp ce iubita lui crede că o
schimbare ar putea avea consecințe nefaste, pentru că fiul lor era un rod al
nelegiuirii. El pune la cale un plan prin care să însceneze moartea copilului,
cu scopul de a-l răpi. Numai că necazul face ca fiul lor să se îmbolnăvească
de-a binelea și să se stingă din viață în câteva zile după înfăptuirea acestui
plan diabolic. Mama sa, care l-a privit de multe ori pe Fabrizio la lumina
lumânării când se aflau noaptea la căpătâiul pruncului bolnav, moare și ea
peste două luni, în brațele iubitului său. Știind că are foarte multe de
răscumpărat pentru tot ceea ce a făcut în toți acești ani din viață, nădăjduind
să o reîntâlnească pe Clelia într-o lume mai bună, Fabrizio ia calea Mănăstirii
din Parma, unde va mai trăi doar un singur an de zile.
Cartea,
pe lângă această poveste fascinantă de iubire pe care o oferă, cuprinde și alte aspecte de mare
interes. Este și un roman social, istoric și politic, ce surprinde Italia
fărâmițată de la început de secol XIX. Mărturisesc că citirea poate fi
anevoioasă în momentele în care Fabrizio se află pe front, unde sunt descrise
evenimente din timpul luptei, însă din clipa în care eroul se întoarce la Parma,
cu greu te mai poți despărți de lectură. O recomand din toate punctele de vedere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu