vineri, 8 aprilie 2016

Din inima Bucureștiului până la “Budapesta”



Bucureștiul, pe lângă cel mai mare și important oraș al țării, capitală a României, reprezintă și o permanentă sursă de inspirație. Tind să cred că și cei trei ani și jumătate de când sunt stabilit aici se numără printre factorii care au avut o influență majoră asupra imaginației mele din acest moment. Ca orice mare oraș, este văzut ca un spațiu al contrastelor, în care se produc anumite fenomene de segregare, fie de natură socială, economică sau rasială. Cu atât mai pronunțate devin contrastele atunci când vorbim de o așezare din așa zisa lume în curs de dezvoltare, cum o numim noi, geografii. Bucureștiul are acel dar de a oferi lecții pe care poate nu le vezi atât de bine prezentate la Londra, Berlin sau Paris. Există o rută pe care am parcurs-o de nenumărate ori, care pornește din centrul orașului, de la Piața Universității și continuă spre sud pe o lungime de aproximativ 2 km, până la intersecția dintre Bld. Mărășești și Dimitrie Cantemir. Aici se vor remarca discrepanțe între oameni, clădiri, arhitectură, dar și diferențe de ordin temporal și istoric, fiind o zonă care a suferit multe modificări de-a lungul timpului, iar toate aceste reminiscențe sunt vizibile.

Punct de referință al capitalei, Piața Universității, cuprinde o mare densitate de clădiri importante, precum Universitatea, Teatrul Național, Spitalul Colțea, Intercontinentalul. Încărcătura istorică este deosebită, în acest perimetru fiind și locul care a marcat schimbarea, în urmă cu aproape 27 de ani. Astăzi, traficul rutier și zgomotul sunt elementele care deranjează, iar calitatea aerului ce se respiră aici trebuie să fie printre cele mai dăunătoare din țară. Mergând pe Bulevardul I.C. Brătianu, ajung în dreptul pasajului Latin, care face o trecere între primele două lumi distincte din acest traseu. Pe o parte se află Piața Sfântul Gheorghe, cu biserica și monumentul "kilometrul 0". De aici încep să se desfășoare cartiere destul de paupere, populate în mare parte de grupuri marginale din punct de vedere social și economic. Este realitatea tristă cu care se confruntă, nu doar Bucureștiul, ci și alte mari orașe ale României, prin existența acestor arii de sărăcie aflate în interiorul zonei centrale, ale căror clădiri ruinate cu greu mai lasă indicii asupra unui trecut ce a fost cândva prosper. De cealaltă parte a străzii principale, se zărește strada Lipscani, coloana vertebrală a centrului istoric. Apropiindu-te de ea, poți chiar să o auzi. De aici pornesc precum ramurile unui arbore alte străduțe zgomotoase, în care tinerii, cu precădere, pot găsi la orice oră din zi sau noapte activități distractive. Aceasta este lumea unde au acces oamenii bine îmbrăcați, un adevărat paradis pentru cei care nu cunosc grija zilei de mâine, unde e cinstit să plătești 3 euro pe o bere de 3 lei. Nimic nu se compară însă cu farmecul șederii într-o clădire interbelică, aflată în stare avansată de degradare, despre care nu poți garanta că are să rămână neatinsă după un cutremur mai intens.

Înainte de următoarea intersecție a bulevardului, se poate găsi captivă printre blocurile socialiste, o mică biserică, Sfântul "Ioan cel Nou", care are o deschidere foarte mică spre stradă, încât dacă nu întorci capul spre stânga în cei 5-10 metri în care te deplasezi în dreptul ei, o vei rata. Ceva caracteristic pentru București, orașul unde bisericile stau ascunse după clădiri. Cumva trebuie să reflecte starea din vremurile pe care eu nu le-am prins, teama de a gândi altfel, grija de a nu fi văzut de cine nu trebuie, neputința de a te opune și a contrazice. Mi-am format ideile în baza a ceea ce am citit, din discuțiile cu părinții, profesorii și alți oameni care au cunoscut fenomenul și sunt conștient că îmi lipsește o piesă importantă, aceea de a fi trăit în vremurile precizate. Fără doar și poate, pentru mine noțiunea ar fi diferită, dacă acum aș fi mai în vârstă cu 10-15 ani.

Biserica "Sfântul Ioan cel Nou"

Continuând cursa mea, văd cum după blocul care umbrește biserica, apare la orizont elementul de modernitate al zonei, centrul comercial, în care vechea clădire a magazinului comunist "Unirea" a fost smălțuită cu o suprafață unde apar reclamele și siglele diferitelor branduri străine. Contrastul diurn constă în faptul că ziua, zona este foarte aglomerată, oamenii intră, cumpără și părăsesc magazinele în permanență, pe când noaptea, deseori am putut vedea cum oameni ai străzii se adăposteau în dreptul vitrinelor.



Piața Unirii, în timpul zilei

De aici trebuie să fii atent cum pășești, deoarece pavajul de pe trotuar, importat din China, a început să se desprindă și să cedeze. Încep iar să mă gândesc la timpurile dinaintea Revoluției. Dacă ar fi existat atunci ceva pe care să joc în picioare, cu siguranță ar fi fost ceva al nostru, românesc. Cumva nu e lipsită de claritate, e chiar destul de plauzibilă gândirea autorităților, din moment ce aici în țară nu mai există industrie care să producă astfel de materiale. Privesc acum cu amuzament o întâmplare de acum câțiva ani, când eram în târg la Bran, unde era expus un țoi autentic românesc, produs în PRC. Nu mă abținusem și am cerut lămuriri din partea vânzătoarei. Răspunsul a fost că la noi în țară nu se fabrică așa ceva, și ca atare, le aduc de acolo. Deci nici măcar atât, o sticlă, până la urmă.

Nici nu mă dezmeticesc bine, că mă întâmpină grandiosul bulevard al Unirii, fostul "Victoria Socialismului", despre care se spune că trebuie să fim mândrii ca români că acesta este mai lung și mai lat decât Champs-Elysees-ul parizian, cu toate că nu reprezintă nimic. Bulevardul, care se sfârșește în apropierea Casei Poporului, inițiatoarea construcțiilor de tip megaloman, care continuă să se ridice și astăzi, în vremuri post-comuniste, ascunde o istorie dureroasă a Bucureștiului. În urma sistematizării de după 1977, au fost sacrificate cartiere și clădiri ce erau mult mai reprezentative pentru capitala și țara noastră, față de aceste elemente de inspirație nord – coreeană. Au  fost distruse aproape complet așezări din cartierul Uranus, cât și din cel evreiesc, la est de Dâmbovița, unde s-a modificat și trama stradală.

Ajung mai departe pe Dimitrie Cantemir, unde nici măcar blocurile nu doresc să fie de aceeași culoare. Din nou, găsesc o altă biserică izolată (Biserica "Sfântul Spiridon cel Nou"), de data aceasta mai îndrăzneață ca precedenta, cu o arhitectură deosebită de stil bizantin, ce reușește să o scoată mai bine în evidență.

  
Bulevardul Dimitrie Cantemir

Biserica "Sfântul Spiridon cel Nou"


Capătul de linie, punctul de destinație îl reprezintă intersecția dintre Mărășești și Cantemir, cunoscută ca Budapesta, după numele unui faimos, dar și controversat restaurant cu specific unguresc care a existat aici în perioada comunistă, închis prin 2000. Intersecția se prezintă în nota întregului traseu, cu blocurile omniprezente, dar și prin contraste, venind oarecum ca o concluzie după toată această poveste. Se regăsesc aici două elemente diametral opuse, așa cum sunt și dispuse stradal. Pe de o parte, se înalță o biserică din secolul al XVII-lea (Biserica Slobozia), printre cele mai vechi din oraș, într-un colț înverzit ce pare mai degrabă desprins din mediul rural și ce reprezintă lumea spirituală, curată și tradițională. Peste drum, în diagonală, vechiul Budapesta a lăsat astăzi locul unui cazino, unde domnește lumea obscură, iar riscul, pierderea noțiunii timpului, dorința banului nemuncit și celelalte obiceiuri îndoielnice se simt ca acasă.

Biserica Slobozia

Intersecția Budapesta

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu