marți, 19 aprilie 2016

Procesul - Labirintul gândirii lui Kafka



O carte dificilă, care îți pune serios mintea la încercare, realizată într-un stil ambiguu, cu unele întâmplări dintre cele mai bizare. În timp ce o citești, vei avea impresia că te poartă într-un adevărat labirint. Este ceea ce mi s-a întâmplat în ultimul weekend, când am lecturat-o în două zile, fiind un roman destul de scurt, numărând ceva mai mult de 200 de pagini. Nu obișnuiesc să scriu articole imediat după citire, însă în cazul Procesului de Kafka, simt că funcționează acel proverb, de a bate fierul cât este cald. Cartea reușește în mare măsură să capteze atenția cititorului pe tot parcursul acțiunii. Există foarte multe noțiuni de ordin juridic ce ar trebui să facă lectura mult mai interesantă pentru cei care studiază în domeniul dreptului. Romanul este incomplet, cuprinzând unele capitole neterminate, cât și alte însemnări la care autorul a decis să renunțe. A fost publicat post – mortem, în anul 1925, ca majoritatea lucrărilor sale, de către Max Brod, un bun prieten care a încălcat dorința lui Kafka de a arde tot ceea ce scrisese.

Din primele rânduri ale romanului, aflăm că Josef K, personajul principal, fusese calomniat și arestat fără motiv chiar în dimineața celei de-a treizecea aniversări a sa. În locuința sa inchiriată, unde mai stăteau și alte persoane, ajung doi gardieni care îl înștiințează despre acest fapt. K le declară că este nevinovat, lucru pe care îl va pretinde pe tot parcursul cărții. De asemenea, niciunul dintre cei doi, cum nici ceilalți cu care se va mai întâlni și va discuta, nu vor dezvălui cauza pentru care a fost arestat. Practic, cu cât se vor aduna mai multe discuții referitoare la procesul său, din ce în ce mai neclară va deveni situația. Deși se află în arest, K este lăsat în libertate” până la rezolvarea cazului. Își dă seama că această justiție este o autoritate necunoscută și inaccesibilă. Toate vizitele sale îl vor face să își dea seama că este un proces care nu s-ar sfârși niciodată. Finalul cărții ne readuce în situația inițială. În ajunul zilei în care împlinea 31 de ani, la ușa lui K bat alți doi indivizi, ce nu vorbeau și care îl scot în stradă. Își va găsi sfârșitul într-o carieră de piatră de la marginea orașului, ultimele sale cuvinte rostite fiind Ca un câine!”. În principiu, sunt două aspecte esențiale pe care voi încerca să le conturez în legătură cu romanul: caracterizarea protagonistului și mesajul pe care încearcă să îl transmită această operă. De la dezvoltarea acestora, ar putea să reiasă lucruri interesante din această carte, repet, cu caracter ambiguu, ce lasă loc de interpretări.

Josef K este tipul personajului intelectual, abil în gândire, care a izbutit într-o perioadă scurtă să ocupe o funcție importantă într-o bancă, aceea de procurist. Lucru ce pare că îi asigură venituri destul de mari, fapt dovedit din disponibilitatea sa de a oferi bani diferitelor persoane cu care se va întâlni, în vederea rezolvării unor chestiuni. În acea dimineață când este surprins de vestea arestării, firea sa calculată gândește că ar putea fi vorba de o farsă a unui prieten. Când vede însă că se adună multe persoane implicate în caz, își dă seama că este o problemă serioasă, reală. Cel puțin la începutul romanului, rareori se întâmplă să ia decizii pripite, expunând ceea ce gândește înainte de a vorbi. În ciuda faptului că lupta împotriva unui sistem bazat pe relații, numele respectabil pe care și-l crease, precum și legăturile pe care le avea cu unii oameni importanți i-ar fi putut oferi un mare avantaj. Ceea ce avea să îl afecteze pe K în evoluția procesului era îngâmfarea sa, cât și atitudinea sa de superioritate. Încă de la început își zice în gând că o persoană care îi este egală din punct de vedere al gradului de inteligență ar putea să îl înțeleagă și să clarifice situația. Nu va ezita să își umilească unii oponenți și cu toate că era adesea plauzibil și logic ceea ce afirma, modul său în care își exprima părerea față de ceilalți era oarecum lipsit de finețe, neplăcut pentru receptor. Toate acestea dau un înțeles tragic și absurd asupra destinului personajului principal. Edificatoare în acest sens este scena cu judecătorul de instrucție: K s-a întrerupt și a privit în sală. Se exprimase în termeni duri, mai duri decât ar fi dorit, dar tot ceea ce spusese era corect”. 

Josef dă dovadă și de o nestatornicie în comportare. Se întâmplă să nu țină cont de sfaturile celorlalți și să se gândească doar la cum să își demonstreze nevinovăția. Are obiceiul de a contrazice. În alte cazuri, personajul aduce cu acel Meursault creat de Albert Camus, care se află într-o stare de letargie, indiferență și pare să nu îl mai intereseze evoluția procesului său. Unchiul său îl va vizita și va încerca să îl ajute. Atitudinile lor contrastează evident, unchiul fiind foarte agitat și certându-l, în timp ce K se simțea obosit de strădaniile sale, acționa oarecum mecanic la propunerile lui și nu își dorea decât să se sfârșească acea vizită a rudei pe care o numea Fantoma de la țară. De asemenea, pe parcursul întregii acțiuni este distras de către femei, calitatea de acuzat în care se afla părând să îl facă mai atractiv în ochii acestora. Toate aceste femei care apar în viața lui K sunt de moravuri îndoielnice, având legături apropiate și cu alți bărbați.

Ajuns în dom, într-o zi ploioasă, mohorâtă (pe tot parcursul acțiunii, tonurile sunt închise, cenușii, este descrisă o vreme mohorâtă, ploaie, furtună sau viscol), unde se mai aflau doar un paracliser și pastorul, cel din urmă intră în discuție cu K și îi spune că procesul său nu merge în direcția dorită. Aici K are impresia că întâlnește primul om cu care poate vorbi ceea ce dorește, dar preotul îl avertizează că se înșală și îi spune o parabolă. K îi repetă și acestuia că este nevinovat, iar pastorul îi răspunde că este o caracteristică a celor vinovați obiceiul de a-și pretinde nevinovăția. Cum de altfel, reiese și ideea din roman. Sistemul și societatea îl considerau vinovat pe K, motiv pentru care a fost arestat. Iar fiecare negare a sa și convingerea că este nevinovat nu făceau decât să fie în dezavantajul său și să le confirme contrariul, acela că era vinovat. 


1. Concepția asupra acestui roman lasă loc multor interpretări, din pricina faptului că există destule necunoscute. Nu cunoaștem cine l-a calomniat pe K, din ce cauză și nici cum ar putea să rezolve acest caz. Am putea bănui că directorul – adjunct a fost acea persoană, deoarece există neînțelegeri între ei, este cel care ajunge să îi cotrobăie prin birou și aflăm din pasajele la care autorul a renunțat că acest om obișnuia să îi placă tot ceea ce ura K. S-ar putea dezolta idei ale teoriei existențialismului, prin absurditatea condiției umane, cât și neputința omului de a lupta în fața unui sistem bolnav, birocratic peste măsură. Este o realitate descrisă în mod abject, chiar grotesc. O lume în care deciziile importante se luau în condiții de necrezut, justiția își avea sediul într-un pod de casă, tribunalul era într-o cameră de locuit, relațiile de care dispuneau cântăreau mai greu decât alte demersuri, iar oameni ce păreau de joasă speță aveau tangențe cu cei mai mari și aveau putere de influență. Este o lume în care Josef K, un om ghidat după anumite principii, nu se poate adapta și, ca atare, singura soluție o reprezintă înstrăinarea acestuia, prin condamnarea la moarte.

2. O altă interpretare ar putea veni ca un fel de opunere împotriva regulilor impuse de sistem și a convenționalului. Poate că a fost un prevăzător Kafka și a reușit să anticipeze, de exemplu, efectele pe care le-a avut aplicarea ideologiei marxiste la mijlocul secolului trecut și care încă este dusă mai departe și în zilele noastre în unele societăți. Arestarea lui Josef K, fără motiv, în condițiile în care era nevinovat, cum spunea acesta, ar putea fi comparabilă cu era socialismului, în care exista riscul ca simple neînțelegeri între vecini să conducă la acțiuni cu urmări grave. De asemenea, toate coincidențele din roman, faptul că protagonistul este permanent urmărit de tot felul de oameni, care toți reprezintă Justiția, felul rapid în care se propagă vestea acuzării sale, reprezintă o apropiere față de acest gen de societate, bazată pe supravegherea, dirijarea și planificarea mersului său.

3. Cartea m-a dus chiar și spre alte cărări, făcând legături între aceasta și filmul Shutter Island. Și cred că regizorul s-a inspirat în bună măsură din Kafka. Mărturisesc că prima corelație pe care am făcut-o a fost în momentul în care Josef K a simțit acele amețeli, ca și când s-ar fi aflat pe un vapor în mijlocul furtunii, în podul unde se aflau grefele. În film, protagonistul, un detectiv (Teddy Daniels) pe care îl interpretează Leonardo di Caprio, ajunge pe o insulă unde se afla un sanatoriu ce găzduia oameni cu afecțiuni psihice foarte grave. Este chemat să cerceteze o evadare a unei paciente și ajunge la concluzia că acolo se petreceau și erau ascunse lucruri îngrozitoare, precum experimentele pe creier și concepe un plan prin care să plece de pe insulă și să dea în vileag acel loc. În momentul în care crede că este la un pas să descopere dovezile incriminatoare, cum de altfel și majoritatea celor care am urmărit filmul, am fost de aceeași părere, el află că era de fapt unul dintre pacienții sanatoriului, printre cei mai periculoși, cu o bună pregătire militară, că avea alt nume față de cel pretins (Andrew Laeddis) și că era internat acolo de doi ani, din cauză că și-a ucis soția, crimă pe care nu reușise să o accepte ca fiind reală.  După ce am citit Procesul și mi-am reîndreptat atenția spre film, am observat că apare și o scenă în care se vorbește despre geniul lui Kafka, atunci când adevărata Rachel Solando i se arată în închipuirea lui Andrew, într-o peșteră. Spune ceva asemănător cu ce am scris mai sus referitor la nevinovăția pe care o pretindea K. Cum cei considerați nebuni de către oameni sunt țintele cele mai ușoare, pentru că orice protest al lor nu face decât să le confirme teoria și că negarea lor nu are nicio importanță. Nici în cazul lui Andrew Laeddis nu funcționeză acest scenariu revoluționar din istoria psihiatriei. Deși dă semne îmbucurătoare imediat după, recunoscându-și adevărata identitate și crima, el va reveni la vechile închipuiri și suspiciuni, ceea ce îi va determina pe ceilalți să aplice măsuri în vederea eliminării acestuia ca individ.


Mai jos, am selectat unele ilustrații ce redau sugestiv întâmplări din roman.









http://www.art-3000.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu