vineri, 15 aprilie 2016

Jurnalul unui călător în Belgia - O zi în Anvers


Este cea de-a treia zi petrecută în Belgia și mă aflu în gara din Anvers, care mărturisesc că este cea mai fascinantă clădire de acest tip pe care o văd. După ultima zi petrecută, care a fost atât de plină de evenimente, încât tocmai acum găsesc ocazia să mai scriu, pot spune că Anvers îmi va lipsi. Mai sunt aproape trei sferturi de ceas până la despărțire, când va sosi trenul ce mă va duce la Bruxelles, unde voi mai sta o zi să aflu și ce are capitala de oferit.

De îndată ce m-am trezit (ieri), am luat micul dejun și m-am îndreptat spre gară, fiind cel mai apropiat obiectiv, prilej cu care mi-am cumpărat în avans biletul pentru astăzi. Este o clădire foarte mare, cred că mergi mai bine de 300 de metri de la un capăt la celălalt al ei. Este dispusă pe patru niveluri, iar intrarea principală are o arhitectură deosebită. Am cercetat aproape toată gara, observând frecvența cu care circulă trenurile, cât și oamenii care se găsesc aici. Sună oarecum ciudat să vizitezi o gară ca obiectiv turistic. Impresia pe care mi-o face este puternică. Ca român, am tendința de a asocia gara cu prezența păturii de jos a societății, pe când aici, umblând la fiecare etaj, nu am reușit să zăresc vreun cerșetor. De la gările în care se vând covrigi, specialități orientale și băuturi la dozator, cu taximetriști care vânează călători grăbiți, dispuși să le accepte condițiile, am ajuns aici, unde se află vitrine cu diamante. Cu toate că există și în țara noastră gări monumente, dar care din păcate nu se bucură de o bună întreținere și valorificare. Un asemenea caz am văzut când mă aflam în fața gării din Arad , poate cea mai frumoasă clădire de acest tip de la noi.

                                                                              

Intrarea principală a gării
                                                            

Magazine de diamante în gara din Anvers

Am părăsit gara și am văzut că în dreapta sa se află o mare grădină zoologică. Am luat-o însă la stânga, pe o stradă mare, care duce până în centrul orașului. Am observat că foarte mulți aleg să se deplaseze cu bicicleta, ceea ce face ca traficul rutier să fie mai puțin intens. Anvers, oraș din Belgia, țară asemănată de mulți cu Franța, aduce mult mai bine cu Olanda, țara de la nord. Trecând printre oameni, se poate simți o anumită dezinvoltură, iar la Bruxelles mă aștept să întâlnesc un aer ceva mai sobru, franțuzesc.

Printre obiectivele vizitate s-au numărat centrul orașului, cu piața centrală, împrejmuită de clădiri în stil baroc și o fântână care îl ilustrează pe eroul local, Brabo, despre care se spune că a eliberat orașul de sub tirania unui uriaș, căruia i-a tăiat mâna și a aruncat-o în râul Scheldt. Am ales apoi să vizitez catedrala, în schimbul unei sume destul de mici. Trebuie să menționez că aici viața este destul de scumpă, prețurile depășindu-le chiar și pe cele pe care le întâlnisem în Anglia. Însă, în ambele țări, intrările în obiective precum muzee sau catedrale sunt la sume acceptabile, ceea ce este o politică destul de bine intenționată. Mai mult, la unele dintre acestea, intrarea este gratuită, iar exponatele și prezentările pe care le poți vedea acolo sunt de cea mai bună calitate. Catedrala este impunătoare, realizată în stil gotic, ca majoritatea bisericilor romano – catolice, cu toate elementele care trebuie să existe înăuntru, precum scaunele, vitraliile, amvonul sau orga. Nu este ceva inedit pentru un călător din România, pentru că am avut ocazia să vizitez primăvara trecută o catedrală asemănătoare la Alba Iulia, despre care n-aș spune că se lasă cu mult mai prejos față de aceasta. Catedrala din Anvers a rămas neterminată, lucru vizibil din faptul că cele două turnuri din față sunt inegale. Elementul de excepție din interiorul său constă în mâna marelui pictor flamand Rubens, care a trăit în acest oraș și care a îmbogățit catedrala cu câteva din creațiile sale.

Interiorul Catedralei din Anvers

Am mai vizitat castelul din Anvers, despre care nu pot spune că impresionează și am mai fost într-un muzeu al ciocolatei, care se concentra destul de puțin pe istoricul acesteia în Belgia, o țară recunoscută în acest sens, însă au fost multe aspecte plăcute și haioase, unde am putut vedea tot felul de obiecte confecționate doar din ciocolată. Îmi plăcea că văd pe străzi oameni bine dispuși, oameni bine îmbrăcați, chiar stilați (aveam impresia până atunci că străinii nu prea dau preț pe cât de bine se îmbracă).



Muzeul ciocolatei

Am avut parte și de un episod pe care cred că îl voi povesti amuzat în mai multe rânduri de acum încolo. Eram într-un magazin, unde am zărit un bărbat, undeva pe la 40-50 de ani trebuie să fi avut, care purta ciorapi de damă și pantofi cu toc. L-au observat și celelalte persoane care mă însoțeau, tot de naționalitate română ca și mine. Ne uitam când la acea apariție insolită pe tocuri, când unii la alții, rânjind discret, precum acei oameni care atunci când bârfesc, se arată totuși grijulii ca nu cumva să fie observați de subiectul discuției. Mai surprinzător pentru noi decât să vezi un bărbat îmbrăcat ca o femeie, care era chiar solid, cu părul cărunt, încât doar vestimentația anormală genului său îl scotea din tipar, era faptul că nu mai erau persoane în acel magazin, destul de populat de altfel, care să își dea coate sau să se holbeze cu mirare la ciudățenia din fața lor. Toți ceilalți spectatori păreau că își văd de treabă. Nu voi susține vreodată o asemenea apariție, ba chiar mă simțeam bucuros în acel moment că trăiesc într-o țară cu anumite dogme, ultrareligioasă pe alocuri, și despre care cred sau mai bine zis, sper, că nu va prelua și asemenea modele occidentale. Totuși, s-ar putea desprinde după această întâmplare și o părere contradictorie. Episodul de ieri ar putea fi privit și din altă perspectivă, ca o lecție dată de o societate mult mai așezată ca a noastră. Punem întotdeauna decalajul existent între noi și alții pe seama unor motive ce privesc banii, istoria, politica, neșansa, dar de puține ori ne gândim că poate și obiceiurile noastre și atenția cu care îi privim pe cei din jur pot fi neajunsuri la fel de mari precum celelalte.

După orele pe care le-am petrecut în oraș, m-am întors la hotel, pentru a lua masa și pentru a mă odihni puțin, pentru că aveam de gând să îl descopăr și pe timp de noapte. Și într-adevăr, avea să fie o decizie foarte inspirată. 

Și despre care veți afla în următorul articol pe această temă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu