Succesiunea
anotimpurilor în România a oferit întotdeauna momente memorabile. Poate fi
considerat un adevărat privilegiu prezența celor patru sezoane distincte, iar
verile călduroase reprezintă episoade inedite, mai ales când sunt trăite în
singura metropolă a țării, București, unde atmosfera sufocantă pare să cunoască
un apogeu la nivel național.
Bucureștiul
rămâne încă un oraș discutabil în ceea ce privește calitatea sa de capitală. Nu
se poate afirma că beneficiază de o poziție centrală în cadrul țării, unde s-ar
putea ajunge cu ușurință din orice punct. S-a dezvoltat considerabil fără să
aibă parte de ieșire la mare sau acces la o cale navigabilă de importanță. Se
află în partea sudică a Câmpiei Române, mai exact în Câmpia Vlăsiei, într-un
ținut ce are ca principal atu prezența solurilor de mare fertilitate. Nu întâmplător
se practică agricultura în zona limitrofă, iar ceva mai departe, în direcția
răsăritului, până în apropiere de cursul Dunării, începe să se întindă
Bărăganul, cu un statut deosebit în această privință, mai ales în perioada
socialistă, când a pătruns în credința populară sub numele de grânar al
României.
Fără să aibă
legătură directă cu agricultura, fiind doar o piață de desfacere și consum a produselor
agricole, Bucureștiul a resimțit într-o bună măsură influența acesteia . În
urmă cu aproape două secole, Câmpia Română își pierdea aproape toate
suprafețele împădurite, în detrimentul agriculturii, care s-a dovedit totuși o
afacere foarte bună, poate cea mai rentabilă distrugere voită ce a avut loc pe
teritoriul țării noastre. Lemnul s-a vândut bine, pământul a fost roditor, încât
se presupune astăzi că au existat vremuri în care România reprezenta sursă de
hrană pentru alte țări europene. A dispărut însă ceea ce se cunoștea din paginile
de istorie sau din povești drept Codrii Vlăsiei, unde s-au desfășurat bătălii și
ce aveau ca rol nu doar refugiul haiducilor din calea poterii, ci și apărarea
unui oraș ca București în calea potrivniciei naturii. Pentru că această câmpie
are în componență și o rocă numită loess, responsabilă de așa numitul praf pe
care îl generează și care, cu ajutorul vântului, este transportat nestingherit.
Mai mult decât atât, există și o termodinamică nefavorabilă ce face ca Bucureștiul
să se afle expus unor mase de aer, care aduc uscăciune vara, în timp ce iarna
își face aici simțită prezența crivățul, vântul de origine siberiană care
creează probleme în timpul ninsorilor abundente și dă impresia unor temperaturi
mult mai scăzute față de cele reale. Pe lângă lipsa vegetației, unde
Bucureștiul se află sub limitele normale, antropicul se manifestă prin
frecvența ridicată a traficului rutier, concentrarea unor noxe de proveniență industrială în aer, căldura
captată de construcții și aglomerația, ce transformă capitala țării într-un
oraș aproape impracticabil în timpul zilei, pe durata verii.
O vară ce se
anunță fierbinte se află doar la început. În miez de noapte, se întâmplă ca
zăpușeala de afară să fie mai accentuată față de cea din încăperi, fenomen
intrat în uzanță sub termenul de noapte tropicală. Ziua, arșița tinde să
schimbe starea solidă a materialelor, de unde vin și remarcile oamenilor în
legătură cu asfaltul, care pare că s-ar topi sub picioare. Căldura se
înfățișează ca o prezență, una sâcâitoare, având parcă ceva bacovian în ea.
Trecând granițele literare ale țării, Albert Camus scria în romanul Străinul
despre un individ Meursault, care își motivează o crimă pe seama căldurii
insuportabile, mărturisind că l-a determinat să apese de cinci ori pe trăgaciul
revolverului. Până și un asemenea caz aparent scandalos și fără sens începe să
devină plauzibil pentru orice pieton care așteaptă preț de câteva zeci de
secunde la semafor în București, într-o zi toridă, sub soarele arzător. Și
într-adevăr, pare să existe o legătură între gradul de disconfort termic și
iritabilitatea oamenilor. Deși nu s-ar putea spune că orașul este lipsit
vreodată de incidente, parcă mai des se întâmplă în asemenea zile să observi
oameni care se manifestă zgomotos, cursa de pătrundere în mijloacele de
transport devine mai acerbă, în timp ce cuvintele mai puțin generoase care
circulă pe stradă sau în trafic vin cu o frecvență mai mare. Frustrarea poate
fi pusă și pe seama faptului că o mare parte dintre activitățile productive se
desfășoară în intervalul contraindicat. Deplasarea la ghișeu și statul la cozi
la orele după amiezii au ajuns momente obișnuite, episoade ce îi determină pe cetățeni
să se simtă cumva prizonieri ai marelui oraș, pe care l-ar părăsi în astfel de
perioade, în caz că nu ar fi condiționați de alți factori.
Sfârșitul
caniculei nu se traduce neapărat prin încetarea problemelor cu care se
confruntă Bucureștiul. Anotimpul cald va cunoaște și alte forme, odată cu
ploile torențiale și vijeliile de scurtă durată ce depășesc rezistența
echipării tehnice. Deja când te referi la Doamna Ghica, primul gând nu se mai
îndreaptă spre vechea familie nobilă, ci spre acea parte a orașului care se
inundă după fiecare ploaie de vară. După încheierea verii, atenția se va
îndrepta spre următoarea confruntare a orașului, cu viscolele iernii, ce
reușesc să paralizeze traficul pe unele artere de circulație, pe când topirea
zăpezilor reprezintă o nouă provocare, pentru pietoni în special, când trecerea
dintre trotuar și stradă se transformă într-o suprafață lacustră.
În ciuda
tuturor aspectelor sumbre cu care se regăsește Bucureștiul, rămâne un oraș
interesant, cu numeroase locuri a căror frumusețe este incontestabilă. În plus,
nu se poate spune că iese mult din peisaj față de celelalte orașe ale României,
în special față de cele din sud și est, fiind doar capitala unei țări ce se
confruntă cu dificultăți asemănătoare, unde trenul poate să întârzie atât vara,
cât și iarna, fie că vine de la munte sau câmpie, unde apa băltește după ploaie,
iar căldura aduce pagube infrastructurii. Există multe aspecte de îndreptat,
însă primul și poate cel mai important pas în soluționarea acestora constă în acceptarea situației reale și a adevărului, ce uneori poate fi destul de crud.
Sursa foto: www.hotnews.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu